W przewodniku Monte Cassino i okolice. Szlakiem 2 Korpusu Polskiego opisuję szczegółowo drogi zaopatrzeniowe 2 Korpusu Polskiego w czasie bitwy o Monte Cassino: „drogę północną” i 'drogę południową”. Prowadzę też Czytelnika przez słynne szlaki zaopatrzenia, które można dzisiaj pokonać pieszo: drogę Inferno oraz Drogę Polskich Saperów.

Wysiłek służby transportowej

Droga Polskich Saperów - przewodnik Monte Cassino i okolice

Kiedy szedłem od Cairy Drogą Polskich Saperów albo przechodziłem przez wąwóz Inferno, to zdawałem sobie sprawę, jak wielki wysiłek zaopatrzeniowy był związany z dostawą amunicji, paliwa czy żywności walczącym żołnierzom czy wspierającej ich artylerii 2 Korpusu Polskiego.

Jan Bielatowicz, w broszurze „Monte Cassino w dziesięciolecie bitwy” tak opisuje pracę służb zaopatrzenia 2 Korpusu Polskiego:

Bitwa o Monte Cassino była wielką bitwą materiałową. O rozmiarze zużycia materiału najlepsze pojęcie dają cyfry. A więc w ciągu bitwy 2 Korpusu o Monte Cassino 16.000 wozów dowiozło 500.000 pocisków artyleryjskich i 40.000 moździerzowych, 4.000 wozów przywiozło 359.000 galonów benzyny. Na teren operacyjny dostarczono 4.000 siatek maskowniczych oraz 18.000 świec dymnych. Łączność zużyła w czasie bitwy 1.790 mil kabla, posługując się 2.300 aparatami i 220 łącznicami. Suche cyfry mogą dać pojęcie o wysiłku służby transportowej, ale statystyki nie oddadzą ogromu bohaterstwa saperów, łączności i służby sanitarnej.

Monte Cassino - wielka bitwa materiałowa
Rozładunek pocisków artyleryjskich (maj 1944), Foto: Tadeusz Szumański.

Zobacz również:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *