W przewodniku Monte Cassino i okolice. Szlakiem 2 Korpusu Polskiego opisuję szczegółowo drogi zaopatrzeniowe 2 Korpusu Polskiego w czasie bitwy o Monte Cassino: „drogę północną” i 'drogę południową”. Prowadzę też Czytelnika przez słynne szlaki zaopatrzenia, które można dzisiaj pokonać pieszo: drogę Inferno oraz Drogę Polskich Saperów.
Wysiłek służby transportowej

Kiedy szedłem od Cairy Drogą Polskich Saperów albo przechodziłem przez wąwóz Inferno, to zdawałem sobie sprawę, jak wielki wysiłek zaopatrzeniowy był związany z dostawą amunicji, paliwa czy żywności walczącym żołnierzom czy wspierającej ich artylerii 2 Korpusu Polskiego.
Jan Bielatowicz, w broszurze „Monte Cassino w dziesięciolecie bitwy” tak opisuje pracę służb zaopatrzenia 2 Korpusu Polskiego:
Bitwa o Monte Cassino była wielką bitwą materiałową. O rozmiarze zużycia materiału najlepsze pojęcie dają cyfry. A więc w ciągu bitwy 2 Korpusu o Monte Cassino 16.000 wozów dowiozło 500.000 pocisków artyleryjskich i 40.000 moździerzowych, 4.000 wozów przywiozło 359.000 galonów benzyny. Na teren operacyjny dostarczono 4.000 siatek maskowniczych oraz 18.000 świec dymnych. Łączność zużyła w czasie bitwy 1.790 mil kabla, posługując się 2.300 aparatami i 220 łącznicami. Suche cyfry mogą dać pojęcie o wysiłku służby transportowej, ale statystyki nie oddadzą ogromu bohaterstwa saperów, łączności i służby sanitarnej.
